כיצד נלמד לחבק את הנמר

נקודות למחשבה ולשיח על פי ספרי "נמר אבל אחר"

והתוכנית החינוכית – רגשית "מה עושים כשכועסים ?"

ספרי "נמר אבל אחר" מעודד שיח עם הקוראים בנוגע לעולם הפנימי, עולם הרגשות המורכב כל כך שקיים אצל כולנו, ילדים כמבוגרים. 

באופן טבעי השיח קולח גם בנוגע לתגובות ולפעולות שלנו ברגעי כעס ומשבר, כאשר הנמר שלנו מגיע לביקור, וכן במערכות יחסינו עם הסביבה, ב"מחירים "שאנחנו משלמים וכו'..


*"
נמר אבל אחר" הוא סיפור מסעו הרגשי של ילד שהנמר שלו מתפרץ לעיתים קרובות מדי, והוא מבין שעליו לעשות את הדברים קצת אחרת. הספר/ המאמר/ הרעיונות בקובץ זה אינם מתיימרים להחליף טיפול רגשי אולם הם בהחלט יכולים לסייע בכך.

* "נמר אבל אחר- מה עושים כשכועסים?" הוא מיזם חינוכי הפועל בבתי ספר יסודיים בהנחייתי, (תוכנית מס' 5281 במאגר התוכניות של משרד החינוך) במסגרתו אני מטמיעה את "שפת הנמר" בהפעלה חווייתית דרך הסיפור "נמר אבל אחר" מול התלמידים והצוותים.

הספר מתאים לטווח גילאים נרחב.


המלצות באשר לאופן וקצב קריאת הסיפור: 


כדאי לקרוא את הסיפור בהמשכים לא בקריאה אחת, באיטיות, סצנה סצנה, עצרו והשתהו באמצע קריאת העמוד או בסיומו. התבוננו באיורים המופלאים.


אני מבטיחה  שגם עם ילדים בגיל 3 השיח יקלח מעצמו גם אם לא תפצו פה ולא תתחילו בקריאה ולו רק מההתבוננות באיורים.


הספר נוגע ברעיונות חינוכיים רגשיים ופילוסופיים רבים (פירוט במאמר):

 

  • עיבוד רגשות וניהול כעסים דרך מודל אפרת למשל: מה הפירוש שאנו מעניקים לאירועים שקורים לנו? מה הרגש האוטומטי שנוצר ומתלקח ברגע שנתנו פירוש מסוים ? מה התגובה ?
  • דרכים מיטביות לפתרון קונפליקטים
  • כישורים ומיומנויות חברתיות, תקשורת מקרבת
  • סבלנות וראיית האחר דבר שמסייע בשיפור האקלים בכיתה ובבית
  • מיינדפולנס, קשב, הכלה, חמלה כלפי עצמי וכלפי האחר
  • שפת גוף, התבוננות ללא מילים בי ובאחר
  •  מדיטציה ונשימה נכונה
  • "דומה מושך דומה"
  • הסתכלות על חצי הכוס המלאה 
  • נוכחות מבוגר משמעותי מיטיב
  • תקשורת מעכבת
  • ניכור, בדידות, הדרה, דחייה חברתית



המלצה:  ספרו לילדים על הנמר שלכם..! על פעולותיכם, מחשבותיכם, רגשותיכם, הכלים שעוזרים לכם.. ואולי גם על הנמר שיצא בדיוק בדיוק היום בעבודה, בסופרמרקט, בכביש בזמן נהיגה... זה מעניק לגיטימציה כאשר הילד מבין שזה קורה גם לכם המבוגרים ומייצר התקרבות ושיח פתוח גם מצידם.

שימו לב: צפו לתגובות כגון: " אמא, הנמר שלך יצא עכשיו..??" ברגעים כאלה ואחרים, זה מצוין כפתח לשיח מקרב כאשר הילד מבחין גם בצד האנושי, החלש, הפגיע אצלכם..:)



אני מגישה לכם באהבה מגוון שאלות ורעיונות לדיון עם ילדכם בזמן הקריאה בספר:


  • מהן תחושותיו ופעולותיו של הילד לאורך הסיפור ?
  • קשב לאחר והתבוננות שאיננה תלוית מילים בלבד- מה משדרת שפת גופו של הילד ?
  • מה אני עושה כשאני כועס כדי להירגע?
  • מה עשה הילד, האם היו לו כלים/ שיטות/פעולות שסייעו לו ?
  • למה רצה הילד לבנות מגדל של קוביות לנועה ג' ?
  • מה חשיבות מגע האם ? מה חיבוק ומגע עם מישהו שאתם אוהבים גורם לכם להרגיש ?
  • מה היא "הדרך הטובה" ? האם לכל אחד יש "דרך טובה משלו ? האם יש דרך אחת טובה לכולם?
  • מה משמעות איור הסיום ובמה הוא שונה מאחרים ?
  • איך מתמודדים כשיש תקלות בלי בהלה ?
  • מה הן החוזקות/ העוצמות שיש בי שמסייעים לי להירגע ולהתמודד כשהנמר שלי מגיע לביקור ?
  • מה גרם לילד להגיע להבנה שהוא רוצה לשנות את דרכו ? 






מהם הכוחות/ הסגולות שגרמו לגיבור להצליח בסופו של דבר להיות "נמר אבל אחר"
ולחבק את הנמר שלו ?

 

  • חוסן נפשי ובגרות
  • רצון בחברות ושיתוף פעולה: "נמאס לי להיות נמר צודק לבד בצד!"
  • יכול התבוננות והקשבה לעצמי , לגופי, לתחושותיי.
  • רצון לצאת ממעגל ההדרה בו שם את עצמו מרצון.
  • תבונה, אומץ וחוכמה לבחור את "הדרך הטובה" שלו.




המלצות לפעילות ושיח בליווי מוסיקה, תנועה ויצירה:


  • השמיעו מוזיקה סוערת ובקשו מהילדים לנוע בחלל ולהדגים כיצד הם נראים או מרגישים כשהנמר שלהם מגיע לביקור
  • בעזרת חומרים פשוטים וזמינים בקשו מהם ליצור בובת נמר, אותה יוכלו לחבק ברגעי כעס
  • ניתן לבקשם להמחיש בעזרת פלסטלינה, ניירות צבעוניים, טושים וצבעים בציור או ביצירה כיצד הם חשו באותם רגעים שהנמר שלהם הגיע לביקור..:


למשל: האם זה יותר היה דומה לאריה שואג ? לדבורה שעוקצת ? לשבלול שנכנס פנימה? לצב שמתחבא בשיריון? להוריקן, צונאמי, ים סוער ..? וכו'... כיד הדמיון הטובה עליכם ועליהם..



כמו דרקון שרוצה לירוק אש


נדב, ילד בכיתה ד', מרגיש את הכעס עולה בו אחרי ריב עם חבר. באותו הרגע, הוא פונה למחברת "הנמר שלי" וכותב: "הרגשתי את הנמר שלי בגוף - הוא היה כמו דרקון שרוצה לירוק אש, אבל נשמתי עמוק, ופתאום הרגשתי שאני יכול להרגיע אותו."
באותם רגעים, נדב כותב ומצייר את תחושותיו. מחברת "הנמר" שלו צמודה אליו בבית, בבית הספר, בחוג ובארוחת שישי. 







איך מחבקים את הנמר?

מודעות ווויסות רגשי, כמו אלו שמציעה "שפת הנמר", נמצאו יעילים ביותר במחקרים על ניהול רגשות. הם עוזרים לילדים לזהות את הסימנים המוקדמים לכעס, להבין את הקשר בין תחושות הגוף לרגשות, ולשלוט בצורה טובה יותר בהתנהגויות שלהם. דרכים לריסון הכעס: 

1. זיהוי מקדים שהנמר כאשר הוא מתקרב טרם הגעתו בעזרת טכניקות מעולם המיינדפולנס.


2. עצירה מודעת:
דמיינו כפתור עצירה פנימי ועם צליל "קליק" שמרגיע, אל תגיבו/תפעלו באותו רגע. 

3. משחקי דמיון: דמיינו באותם רגעים את "הנמר" כחיה רגועה, כמו חתול שמתכרבל, כדי לשנות את החוויה הרגשית.


5. פעילות גופנית:
נסו באותו רגע להנמיך את גובה הלהבות ע"י על ידי צעידה קצרה או יציאה לסיבוב קצר בטבע או במרחב פתוח  אם ניתן.


6. מודל הנשימות:

שאפו ונשפו באיטיות בצורה נכונה ומותאמת, נשימת אוג'אי, תוך דמיון של הנמר הופך לקטן יותר בכל נשימה.


7. תקשורת רגועה בעל פה ובכתב:

לימדו לדבר על הכעס במקום לפעול מתוך כעס. תוכלו להנמיך את הלהבות על ידי אמירת המשפט "אני מרגיש כועס עכשיו", כתיבתו או ציירו ציור מתאים ( ראו פנקס "אני והנמר שלי")


8. תמיכה חיצונית:

נסו לדבר עם מבוגר שאתם סומכים עליו, כמו הורה, מורה או יועצת.

 

סיכום

רגשות פחות נעימים כמו כעס, עצב, זעם, אכזבה, פחד ועוד, יכולים להיות חזקים ומרתיעים, אך גם להוות הזדמנות ללמידה. באמצעות "שפת הנמר" וכלים מותאמים כמו מחברת אישית, נשימות ושיחות פתוחות, אפשר להוביל את הרגשות למקום חיובי יותר ולמצוא שלווה פנימית.
אצל ילדים עם קשיים בויסות רגשי, קשיי התנהגות, הפרעת קשב ואימפולסיביות, כלים אלו יכולים לשנות את הדרך בה הם רואים את עצמם ואף לשנות את תגובותיהם.

 


 מי אני ?

נעים להכיר, אני חני גרשון,
בוגרת אוניברסיטת תל אביב בתחומים חינוך, ספרות, מיינדפולנס וחמלה במערכת החינוך, מאמנת ומנחת קבוצות.
מחברת ספר הילדים: "נמר אבל אחר", ניתן לצפות בסרטון בהמלצתה של מיכל דליות בתוכניתה ברדיו 103 FM

כותבת ומפעילת תוכנית חינוכית-רגשית לעיבוד רגשות וניהול כעסים, המופעלת בבתי ספר יסודיים. 

By Hani Gershon August 26, 2025
"נמר אבל אחר"- מסעו הרגשי של גיבור מאת חני גרשון
July 20, 2025
"נמר אבל אחר"- מסעו הרגשי של גיבור מאת חני גרשון